Men er det interessant?

Illustration: Min søn i min lillebrors sko

Min hjerne elsker at få verden serveret på en checkliste. :)

Så da jeg fandt en erfaren billedredaktørs bud på, hvad der gør et billede interessant, måtte jeg straks gemme den til fremtidig inspiration.

John Loengard, som vedkommende hedder, skelner mellem, at et billede er “godt” og at det er “interessant”.

Et befriende skridt væk fra den tekniske side af fotografi, som nettet svømmer over af information omkring.

En hurtig oversættelse af checklisten over, hvad der kan gøre et fotografi interessant:

  • Det kan vise os noget for første gang
  • Det kan være underholdende
  • Det kan fremkalde dybe følelser
  • Det kan være fornøjeligt, spændende eller forunderligt
  • Det kan fungere som bevis for noget
  • Det kan fremkalde minder
  • Det kan rejse spørgsmål
  • Det kan ganske enkelt være smukt
  • Det kan udstråle autoritet
  • Det kan informere
  • Det kan overraske

Eksemplet ovenfor er teknisk ikke i særklasse – øjnene er ude af fokus, og det er en lidt rodet komposition. Men billedet er alligevel interessant, synes jeg;

  • Det er fornøjeligt
  • Det fremkalder minder
  • Det overrasker

Jeg synes, listen er en god hjælp til at få sat flere ord på kvaliteten ved de fotografier – egne eller andres – som ligger højt på éns mentale favoritliste.

Og fremadrettet er det en metode til at gøre sig klart, hvilken kvalitet, der skal sikre, at kommende fotografier hæver sig op over det trivielle.

Læs hele artiklen her: John Loengard – The Role of the Picture Editor

Skriv et svar

