Hårdt og blødt lys

Illustration I: En vase fotograferet med og uden brug af flash

Naturligt lys

En regnvåd oktoberdag byder på den slags lys, der knap orker at slæbe sig ind gennem vinduerne.

Går du et par meter væk fra vinduerne, er skyggerne heller ikke meget for at vise sig.

Det er i dette lys, det første fotografi er taget. Det krævede adskillige sekunder at få en brugbar eksponering på f/8 og ISO 100.

Vasen går nærmest i ét med væggen og ville næppe friste mange kunder, hvis det var tænkt som reklamefoto.

Kunstigt lys

Det modsatte af diffust lys fra en stor grå oktoberhimmel må være det frejdige glimt fra en enkelt lille flash med en snoot monteret for at koncentrere lysstrålen yderligere.

Flashen er eneste lyskilde på billede nummer 2. Optikken er blændet ned, så det forhåndenværende lys ikke får lov at blande sig. Den hvide væg henligger derfor i buldrende mørke.

Om man er fristet til at købe vasen, har man nu en bedre chance for at vurdere, bl.a. fordi dens karakteristiske tekstur nu skinner klarere igennem.

At bruge sanserne

For at blive klog på, hvor på skalaen mellem hårdt og blødt lys, det er passende at placere min lyssætning, finder jeg det brugbart at hæfte nogle sanseindtryk på det objekt, jeg skal fotografere.

En vase af glas kan jeg opleve som: Kold, hård, tung, massiv, skrøbelig, skarp etc.

Dette giver mig en idé om, hvilke kvaliteter mit lys også skal besidde.

Bytter jeg vasen ud med en plysudgave af Mumimor, er det helt andre ord, der dukker op i mit hoved:

Blød, kærlig, varm, rund, imødekommende, blid etc.

Så her er det dagslyset, der gengiver Mumimor bedst, mens flashen får noget nærmest truende frem i hende.

Illustration II: Mumimor i plys

Som altid kan der af og til være noget at vinde ved at bryde konventionerne, og som altid er det at foretrække, at der er tale om er et bevidst valg.

2 responses to this post.

  1. Posted by Jesper on 7. oktober 2010 at 17:17

    Tak for et oplysende indlæg, der sætter tingene i relief :)

    Det er virkelig godt illustreret, hvad henholdsvis blødt, naturligt lys, samt det lidt hårdere blitzlys kan bruges til.

    Og tak for tricket med at lukke af for det naturlige lys ved at blænde ned ved blitzbrug.

    Svar

    • Selv tak!

      Det glæder mig, hvis der finder en regulær videndeling sted på min beskedne blog. :)

      Og fedt, at du synes, det lykkedes mig at illustrere forskellen. :)

      Svar

Skriv et svar

