Slumstormer for en dag

Dato:
10. oktober 2010

Formål med øvelsen
Det var tilfældet, der afgjorde, at min ven Jesper og jeg havnede i nærheden af en nedlagt erhvervsbygning på Amager.

Efter at have banet os vej ind i den faldefærdige 4-etagers bygning stod det klart, at dagens rulle film ville komme til at handle om urbant forfald.

Omgivet af graffiti, efterladte øl- og spraydåser og i en atmosfære, der gav associationer til computerspillet Doom, var der rigeligt med potentielle motiver at vælge imellem.

Valg af udstyr
Kamera og objektiv: Hasselblad 201F + Carl Zeiss Planar 110mm F/2.0

Film:  Kodak Ektar 100

Denne gang føltes det til tider som en frustrerende begrænsning kun at have en moderat teleoptik med.

Jeg savnede enten at kunne skabe et større rum omkring de elementer, jeg ønskede at fotografere, eller at have en decideret makro-optik med.

På den måde ville jeg kunne komme uden om den fornemmelse af at blive holdt tre skridt fra livet, som min 110mm-optik har en tendens til at efterlade i billedet.

Valget af en finkornet negativfilm var et snusfornuftigt valg. Diasfilm havde sikkert også kunnet klare lysets begrænsede kontrast med endnu mere levende farver til følge.

Mit stativ blev brugt til alle billeder, for oftest var det nødvendigt at eksponere i et helt sekund, selv ved relativt åbne blænder.

Lært undervejs

Det lønner sig at komme væk fra alfarvej.

Der er grænser for min nysgerrighed; Hvad der gemmer sig for enden af trappen på billede #6 fik lov at stå hen i det uvisse. :)

I småstressende situationer som denne, har jeg en tendens til at fotografere ting fra den første den bedste vinkel, og ikke prøve en række alternative placeringer af kameraet, før jeg tager billedet.

Moderat vidvinkel er at foretrække frem for moderat tele, når jeg ikke på forhånd kender dagens tema.

Det er nemt at blive overvældet af al den fravestrålende graffiti, og dermed en udfordring at skabe billeder, der ikke blot er en registrering af andres kunstneriske udfoldelse.

Næste slumstormeraktion

Næste gang, jeg havner i lignende omgivelser vil jeg overveje at finde et snævrere tema midt i alt det urbane forfald for at få billeder, der er endnu tættere knyttet sammen.

Jeg vil også give mig tid til at overveje alternativerne til den oplagte komposition.

Og så vil jeg håbe, jeg har pakket et mere fleksibelt objektiv.

Bonus feature:
Se Jespers fotografier fra turen her

2 responses to this post.

  1. Posted by Jesper on 21. oktober 2010 at 13:38

    Hej Morten,

    Tak for din billed-feature og din informative historie, og tak for turen.

    Jeg har nydt dine billeder. Som altid er jeg imponeret af din evne til at holde fokus og bevare koncentrationen.

    Mit udstyr på denne tur tillod mig måske at være mere explorativ, men det gjorde også, at jeg sad med et stort sorteringsarbejde efterfølgende af billeder af meget forskellig karakter og kvalitet.

    Stressfaktoren ved at være på halv-ulovlig grund blandet med usikkerheden om der pludselig kom nogen, spillede også ind hos mig, så jeg var hurtigere på aftrækkeren, end jeg ellers ville have været.

    Det vil måske være nemmere at vælge udstyr, hvis vi til næste tur lægger os fast på lokation og evt. også tema.

    Svar

    • Hej Jesper,

      Tak for de rosende ord, og selv tak for en god oplevelse på turen! :)

      Det er interessant som vores forskellige valg af udstyr illustrerer fordele og ulemper ved begge valg; Graden af spontanitet, mængden af fotos at tage stilling til, friheden til at bevæge sig hurtigt etc.

      Vi kan godt prøve at lægge os mere fast på lokation og evt. tema inden næste tur. Og ellers tager jeg en standardoptik med for at være nogenlunde dækket ind. :)

      Svar

Skriv et svar

