Min ven Thomas

Fra fnis til respekt

Det er svært at orientere sig i den danske fotolitteratur uden at støde ind i Thomas Nykrog.

Manden har begået en række centrale værker, der ofte optager hovedparten af sortimentet på fotohylden i knap så velassorterede boghandler og folkebiblioteker.

Jeg har læst eller skimmet hans altfavnende grundbøger om fotografi, men er hver gang ladt tilbage med tanker i retning af: “Nej, hvor er det skolet og pænt…” efterfulgt af et lille fnis over de påfaldende kedelige fotografier.

Men efter at have læst hans bog Kreativ Foto, oprindeligt udgivet i 1991, må jeg lette på hatten for manden.

Kreativiteten sat i system

Flere gange undervejs havde jeg oplevelsen af, at ordene på siderne meget præcist beskrev mine bevæggrunde for at starte denne blog med dens tilhørende projekter – at få sat kreativiteten i system.

Bogen byder generelt på masser af brugbart input til de tidspunkter i éns fotografiske virke, hvor muserne synes at undgå én som pesten. ;)

Derudover giver den anledning til, at man som læser arbejder sig ind på at besvare det helt store spørgsmål: Hvorfor fotograferer jeg?

Al magt til kunstforeningerne!

Bogens snart 20 år på bagen gør, at den byder på et levende indblik i tiden før nettet, navnlig i forhold til at få andre til at værdige éns billeder et blik.

Læseren advares bl.a. mod kunstforeningernes stramme krav for optagelse af éns fotografier.

Og man bør samle og montere de 20-30 bedste af sine billeder, før man overvejer at vise dem frem for venner og bekendte – og helst kun for dem med en sund interesse for fotografi.

Endelig bør man overveje fotoklubber eller højskoleophold, hvor man kan være heldig at en professionel fotograf viser sine mesterværker frem.

Der er unægtelig sket lidt af en revolution siden da, og personligt føler jeg mig meget priviligeret over at kunne “udstille” mine billeder og udveksle erfaringer online.

At mængden af input nemt kan svække mængden af output i disse tider er så bagsiden af medaljen.

Men muligheden for at kunne dele og tage del i andres fotografiske liv på nutidens præmisser ville jeg helst ikke være foruden.

Skriv et svar

