Moralske tømmermænd


Illustration: Robin Proper-Sheppard fra bandet Sophia fotograferet i aftes.

Nogle fotografer vælger fotografi som kilde til indtjening.

Personligt ønsker jeg kun at have mine egne forventninger at leve op til.

Dette er min helt grundlæggende indstilling, men i aftes havde jeg en forsigtig fod ovre i den anden lejr.

Koncertfotograf for en aften

Jeg havde sagt ja til at dække en koncert med sangeren Robin Proper-Sheppard på Ideal Bar i København for musikmagasinet Gaffa.

Formål: At drive trafik til Gaffas kommercielle website

Honorar: Kr. 0,-

Jeg kendte betingelserne på forhånd, så det efterfølgende skal ikke ses som et forsøg på at vække medlidenhed over at have arbejdet for nul og nix, men er møntet på fremtidige muligheder for at bruge mine fotografiske evner kommercielt.

En hårfin grænse

Jeg ser det som en spændende udfordring at fotografere en sanger, jeg har oplevet mange gange før, og som jeg på forhånd har en idé om, hvordan jeg håber at indfange.

Det er 10 gode minutter bag kameraet.

Men herefter begynder det unægteligt at føles som arbejde:

  • Udsigten til sorteringen og efterbehandlingen af billederne
  • Visheden om en deadline næste morgen
  • Gaffas godkendelse af de indsendte billeder

At arbejde gratis som fotograf

Dette følsomme emne behandles i denne artikel + dens talrige kommentarer:
12 Excuses for Shooting Photos for Free — and Why They’re Bogus

Mine egne moralske tømmermænd kredser om:

  • Følelsen af at have faldbudt de fotografer, der tjener til huslejen ved bl.a. at tage koncertbilleder
  • At have forbrudt mig mod min egen opfattelse af, at hvis noget er værd at publicere kommercielt, så er det værd at betale for
  • Overhovedet at have blandet kommercielle aspekter ind i min fotografiske passion
  • At sætte en mental prislap med “kr. 0,00” på billeder, som jeg gerne står ved og lige frem er godt tilfreds med

Min egen gevinst

Hvad jeg har fået ud af denne oplevelse, kan opsummeres på en tredje og sidste punktliste:

  • Jeg har fået mit navn på Gaffas hjemmeside
  • Jeg har fået stof til et langt blog-indlæg
  • Jeg har fået sat endnu en tyk streg under, at fotografi beriger mit liv på alle andre måder end i klingende mønt – og jeg ønsker det ikke anderledes.
Skriv et svar

