På nippet til tilbagefald

Langt hen ad vejen går det godt med at begrænse trangen til nyt kameraudstyr.

Denne blog med dens temabaserede projekter er en stor hjælp i forhold til at tænke i billeder og ikke i nye investeringer.

Men i går faldt jeg over dette kamera, som med dets visuelle charme og lokkende enkelhed har vakt købelysten midlertidigt til live igen.

Så nu skal min enquete til selvhjælp stå sin prøve:

1) Hvad drømmer du nu om?

  • Et Nikon EM med en 50mm f/1.8 E Series optik

2) Hvad koster det?

  • Et mint kamerahus koster cirka kr. 350,- på eBay.
  • Optikken cirka kr. 250,-
  • Men for en familiefar, der midlertidigt er på dagpenge er selv kr. 600,- en udskrivning, der kan mærkes.

3) Hvilket udstyr i dit nuværende arsenal minder mest om det?

  • Hmmm. Et manuelt 35mm kamera med blændeprioriteret automatik?
  • Det må være mit upålidelige Canon AL-1, hvor lysmåleren svigter i tide og utide.
  • Men jeg kan sikkert låne min kones Canon A-1, hvis jeg spørger pænt.
  • Hendes 35mm Holga med fuld automatik og ingen mulighed for at justere fokus og eksponering kunne også være et bud.

4) Hvad præcis skal det nye udstyr hjælpe dig til at opnå?

  • At slappe mere af omkring eksakt eksponering og i stedet koncentrere mig fuldt ud om øjeblikket og min egen timing.
  • At få slettet muligheden for at finjustere eksponeringen fra tankeprocessen, da muligheden reelt ikke er til stede.
  • At få førstehåndserfaring med et Nikon-kamera efter en årrække som Canon-ejer.

5) Hvor kan du rejse hen for de samme penge?

  • Tja, Kolding eller Esbjerg andre hjørner af provinsen.
  • Et smut til Sverige ville også være en mulighed.

6) Hvad kan du købe af ikke-fotorelaterede ting for de samme penge?

  • Et par bukser
  • Julegaver
  • En hæderlig frokost med Pernille

7) Dividér indkøbsprisen med 100

  • Seks!

8) Skyd dette antal ruller film med det nærmest beslægtede udstyr.

  • Det er nærmest et tema i sig selv: Canon A-1 med 50mm f/1.8 på blændeprioriteret auto-eksponering – uden at kompensere.

9) Få lavet et stort print af det bedste billede på hver rulle.

  • Det skal jeg nok…! ;)

10) Notér de situationer, hvor det nuværende udstyr kommer til kort.

  • Jeg forstiller mig, at muligheden for at kompensere ville forblive en del af overvejelserne forud for hvert skud, ved brug af Canon A-1, fordi muligheden er til stede.
  • Et Holga rummer en række andre dogmer ud over autoeksponering, og den afledte Holga-æstetik er ikke det, jeg søger i denne sammenhæng.
  • Ingen af delene giver mig en førstehåndserfaring med at fotografere med et Nikon-kamera.

11) Vurdér først nu nødvendigheden af at investere.

  • Før jeg overhovedet er i gang, står det nogenlunde klart, at et Nikon EM ikke er et akut behov i forhold til at tage spontane, manuelt fokuserede billeder på 50mm.
  • I bund og grund er det tungeste argument lysten til at prøve et kameramærke, jeg endnu ikke har haft i mine hænder for alvor.
  • En basal trang til at shoppe kameraudstyr – sådan for gammelt venskabs skyld – kan jeg heller ikke frasige mig.
  • Men jeg kunne jo undersøge muligheden for at låne min brors analoge Nikon…
  • Eller jeg kan prøve at finde fred i Ken Rockwells budskab om, at det ikke er navnet på kameraet, der spiller den afgørende rolle. :)
Skriv et svar

