Livet i skærmens skær

I går skrev jeg om at genvinde kontrollen over, hvad min computertid bliver brugt på.

I dag prøver jeg at give et overblik over, hvad timerne foran min skærm typisk går med.

Jeg har inddelt mine aktiviteter i tre klasser:

  • Klasse A: Stærk sammenhæng med mit personlige liv
  • Klasse B: Input fra verden omkring mig
  • Klasse C: Information, jeg ville være bedre tjent uden

Klasse A

Aktiviteter, der hænger uløseligt sammen med mit praktiske, sociale og kreative liv med computeren slukket.

Relevans:

Det er disse aktiviteter, der kan retfærdiggøre overhovedet at tænde computeren.

Jeg vil gerne skænke hovedparten af min tid foran computeren til at foretage mig disse gøremål.

Og det er nedenstående muligheder, der gør det til en fascinerende fornøjelse at leve midt i en EDB-alder. ;)

Aktiviteter:

  • At skrive blogindlæg
  • At scanne og billedbehandle
  • At arbejde på fotobøger
  • At søge job
  • At foretage et konkret indkøb
  • At svare på en mail, der haster
  • At klare et vigtigt ærinde i netbanken

Gevinst:

  • Afløb for kreativiteten
  • Direkte e-mail kontakt med andre
  • Effektivitet i forhold til praktiske gøremål

Klasse B

Aktiviteter, der udelukkende foregår foran skærmen, men som rummer input fra verden omkring mig.

Relevans:

Her handler det om, hvad jeg bruger tid på, når computeren alligevel er tændt.

Det er her de store tidsslugere befinder sig. Og det er disse aktiviteter, jeg med fordel kan henlægge til sidst på dagen, hvor min hjerne alligevel er nede i gear.

Et prædefineret loft på 15 minutter pr. aktivitet skal sikre, at jeg ikke blot flytter problemet til efter 20:00, men også effektivt minimerer den tid, jeg bruger på disse aktiviteter.

Aktiviteter:

  • Flickr
  • Facebook
  • Last.fm
  • Andres blogs
  • Politiken.dk
  • LinkedIn

Gevinst:

  • Et kursorisk indblik i mine venner og bekendtes liv
  • Information om kulturelle begivenheder
  • Glæden ved at se billeder fra en udvalgt skare af fotografer
  • Serendipitet i forhold til andres bud på kvalitetsindhold på nettet
  • Orientering i nyhedsstrømmen
  • Inspiration til at høre ny og ukendt musik

Klasse C

Aktiviteter, der foregår foran skærmen og som ikke relaterer sig direkte til hverken mig eller verden omkring mig.

Relevans:

Det er her, de røde lamper bør blinke i mit hoved, mens musen finder vej til “Luk computeren” i startmenuen.

Og det er her, jeg først vil lede efter kandidaterne til en eventuel permanent blokering.

Aktiviteter:

  • Læsning af kameranyheder, -priser og -anmeldelser
  • eBay
  • Den Blå Avis
  • Diskussionsfora
  • YouTube
  • EkstraBladet.dk
  • BT.dk

Gevinst – eller mangel på samme:

  • Opdateret viden om nye digitale kameraer, jeg ikke har et ønske om at eje
  • Tilbud på brugt kameraudstyr, jeg pt. ikke har råd til at købe
  • Debat på et niveau, hvor jeg sjældent går beriget derfra
  • Den 117. tilstræbt festlige oversættelse af Hitlers agiterede monolog i Der Untergang
  • Indblik i verden set fra et sølle, sygdomsfikseret og skandalehungrende perspektiv

Kampen om opmærksomheden

At installere Chrome Nanny for at regulere mit eget tidsforbrug på nettet har unægteligt givet en snert af nederlagsfølelse. Måske især på grund af sidste del af navnet…

Men midt i en aggressiv og benhård opmærksomhedsøkonomi, er det vel ikke så underligt, at jeg selv må opruste i kampen om kontrollen over min egen opmærksomhed.

Det er jo enorme kræfter, der er sat ind på at distrahere informere det moderne menneske. Ikke bare foran computeren, men overalt hvor en nogenlunde nymodens mobiltelefon er lige ved hånden.

Information og inspiration udelukker ikke hinanden, men en uafladelig malstrøm af information levner ikke megen plads til inspiration.

Og balancen mellem de to er vist et nyt blogindlæg i sig selv. :)

2 responses to this post.

  1. Posted by Jesper on 17. november 2010 at 14:04

    Det er meget inspirerende. Jeg er vild med din bibliotekariske, strukturerede indgang til emnet. :) Jeg kom til at grine flere gange undervejs, fordi jeg genkender min egen adfærd i det beskrevne. Jeg ved, den er gal, når jeg flere aftner i træk begynder at søge brugte biler i diverse databaser for efterfølgende at sammenligne specifikationer og opstøve debatfora og billeddatabaser og reviewsites for tilbundsgående information.. men jeg bliver ligesom aldrig færdig.. og det er også som om, jeg egentlig ikke bliver meget klogere.. og faktisk er jeg slet ikke klar til at købe en brugt bil lige nu.. har alt for meget gæld i forvejen :)

    Svar

    • Tusind tak, Jesper!

      Det glæder mig, at du værdsætter min tilstræbt systematiske præsentation af problemet.

      Og det er altid rart at vide, jeg ikke er den eneste i verden, der ikke altid har hånd i hanke med mit netforbrug. :)

      Ja, jeg kender mønstret i forhold til at researche på de ting, jeg går og drømmer om, uanset om det er biler, kameraer, optikker eller noget helt fjerde. Allerede nu ved jeg alt om Canons faste 24mm, som jeg tidligst får råd til i løbet af 2014. ;)

      Svar

Skriv et svar

