Ord i billedet

Dato:

29. oktober – 13. november 2010

Formål med øvelsen

At høste mine første erfaringer med bevidste dobbelteksponeringer.

At lade tilfældet råde og skabe en sammenhæng mellem ord og billede, jeg ikke selv ville være kommet på.

Forarbejdet

Jeg skulle bruge 36 tilfældige ord printet ud på hver deres A4-ark.

Min første indskydelse var at finde på 36 engelske profane ord. Men det var alligevel en tand for ungt… ;)

Så hellere holde mig til det danske sprog og gå efter ord med positiv eller negativ ladning.

Jeg spurgte min kone: “Har vi en ordbog?!”

Hun svarede: “Hvad med bare at tage en avis?”

Så sådan gik det til, at jeg skimmede et par artikler i Weekendavisen, indtil jeg havde høstet mine 36 ord.

Ordene blev systematisk lagt ind i et langt Word-dokument; De 9 første sider med ordet placeret øverst, de næste 9 i bunden, 9 til højre og 9 til venstre. Det ville give mig en variation i billedkompositionerne og en fair chance for at vide, hvor ordet ville være placeret i billedfeltet, når motiverne skulle udvælges.

Valg af udstyr

Kamera og objektiv: Canon FTb + Canon FD 50mm f/1.4

Film: Rossmann 400 ASA farvenegativ med 36 eksponeringer

Mit snart 40 år gamle manuelle Canon-kamera med lysstærk standardoptik gav en fin fleksibilitet i forhold til de motiver, jeg fandt egnede til projektet.

Jeg havde egentlig regnet med at skifte til moderat vidvinkel og portræt-tele undervejs, men kom aldrig i bekneb med 50mm.

Filmen er købt for €1.75 i et supermarked i Berlin. Jeg har prøvet den før, og ville gerne trække på dens knap så strenge krav til eksakt eksponering, da det viste sig at være lidt af et regnestykke at komme frem til den valgte eksponering.

Beregning af eksponering

Allerførst regnede jeg bare med at skulle eksponere hvert billede to gange og bilde kameraet ind, at det var en dobbelt så lysfølsom film, altså 800 ASA.

Men i bogen Photography For The Joy Of It læste jeg, at jeg skulle undereksponere hver halvdel af eksponeringen med 1/3 blændetrin for at værne om højlysene.

Og hos Shutterbug.com læste jeg, at jeg med fordel kunne lade den ene eksponering træde klarere frem end den anden.

Efter flere forgæves forsøg med regnemaskinen, nåede jeg frem til at eksponere:

  • ordene ved 1250 ASA
  • selve motivet ved 640 ASA

Altså har jeg givet selve motivet højeste prioritet og samtidig forsøgt at værne om højlysene.

Min håndholdte lysmåler var flittigt i brug for at opnå præcis den ønskede eksponering hver gang.

Runde 1: Ordene

Efter at min søde kone havde printet de 36 A4-sider, holdt jeg dem op foran kameraet ét efter ét og skød dem på blænde 4,0 med kameraet monteret på stativ og med trådudløser for en god ordens skyld.

Jeg bed mærke i, hvilket hul i filmstrimlen, jeg havde ladet tandhjulet i kamerahuset gribe fat om i håbet om, at kunne skabe et præcist overlap, når jeg skulle lægge filmen tilbae i kameraet til runde 2.

Runde 2: Hovedmotiverne

Mit overordnede ønske har været at placere ordet på en nogenlunde ren “flade”, hvor det ville være let at læse.

Jeg opdagede hurtigt det fascinerende i, at bogstaverne kunne fylde både en hel væg og et mere begrænset areal i det samlede billede.

Lige så hurtigt fik jeg fornemmelsen af, at de bedst egnede motiver ville være noget, beskueren kunne forventes at have en mere eller mindre markant holdning til; En brandhane ville ikke nødvendigvis være en oplagt partner til et positivt eller negativt ladet ord.

I min iver for at se, om teknikken overhovedet ville lykkes, har jeg dog været mindre selektiv, hvad tankevækkende motiver angår.

Jeg undlod dog at tage 36 graffiti-agtige fotografier, hvor ordet bare stod plastret hen over byens mure. Det ville trods alt være at hoppe over, hvor gærdet er lavest.

Lært undervejs

Forventningens glæde kan de ikke tage fra mig! ;)

Men at se, hvor relativt ringe overlap, der var mellem første og anden eksponering på en del af billederne, var lidt af en skuffelse.

Jeg ved ikke umiddelbart, hvorfor forskydningen er opstået. Næste gang må jeg bruge et moderne kamera, der automatisk spoler filmen frem og tilbage. Måske det giver den fornødne præcision.

Kun 2/3 af rullen resulterede i billeder, der ikke var decideret mislykkede.

Blandt dem er der heldigvis gode eksempler på, hvordan ord og billede supplerer hinanden, når man som beskuer uvilkårligt forsøger at forbinde de to.

De halve ord hist og her vælger jeg at se som en gave, da de får fantasien yderligere på arbejde. Ikke mindst i billedet af guleroden. :)

Ord i billedet II

Når først overlapningsproblemet er løst, kunne det være sjovt at finde et strammere tema for ord og/eller billeder.

Ordene kunne eksempelvis være:

  • Romantiske ord
  • Kun spørgsmål
  • Præcis det samme ord
  • Velkendte slogans
  • Talebobler

Mens motiverne eksempelvis kunne være:

  • Ansigter
  • Den samme bygning
  • Madvarer

Jeg vil holde mig til negativfilm, da jeg havde brug for denne filmtypes fleksibilitet i forhold til korrekt eksponering.

2 responses to this post.

  1. Posted by Pernille on 19. november 2010 at 15:23

    De er jo for vilde!
    Der er da mange rigtig gode eksponeringer mellem.
    Rigtig god ide og mere eller mindre veludført arbejde ;)

    Svar

Skriv et svar

