Vinter på kirkegården

Dato:

30. november 2010

Formål med øvelsen

At forholde mig til en både geografisk og tidsmæssig afgrænsning;

Hele rullen er taget på Grundtvigskirkegården i løbet af to timer.

Men formålet var også at slappe af og samle tankerne forud for en vigtig jobsamtale.

Valg af udstyr

Kamera: Hasselblad 201F + Carl Zeiss Planar 80mm F/2.8

Film: Fuji Provia 100F

Dagens klare og lidt blege vinterlys fik mig til at vælge en farvediasfilm, og 12 billeder virkede mere realistisk at komme igennem på to timer end 36.

Nok en gang havde jeg oplevelsen af, hvor fleksibel 80mm-optikken er i brug, både til nærbilleder og de åbne vidder.

Jeg var af sted uden stativ, så jeg var henvist til blænde 2,8 – 4,5 pga. den finkornede ASA 100-film.

Lært undervejs

Det krævede lidt selvjustits ikke bare at brænde alle billederne af på genstande med en nuttet lille tophat af sne på; Stolper, buske, træer og gravsten etc.

I stedet blev målet at få skabt en vis variation i motiverne, dog med hovedvægten lagt på nærbilleder frem for de store scene-sættende billeder. Dertil er kirkegården en tand for kaotisk indrettet, synes jeg.

Det er bedre at lægge filmstrimlerne i pres i en tyk bog i dagevis, end at tabe de genstridige strimler på det støvede gulv, når de ikke vil finde sig til rette i scannerens filmholder… :(

Jeg tror snart tiden er inde til at arbejde meget bevidst med farver. Efter at have set denne rulle slår det mig, hvor meget jeg stadig lægger vægt på motivet og dets linier og teksturer, men glemmer at vurdere, om farverne bidrager med noget interessant til billedet.

Og så er diasfilm og ufiltreret solskin tilsyneladende bare ikke den bedste cocktail. Kontrasten bliver for hård, og resultatet sine steder for uflatterende.

Vinter på kirkegården II

Idéen med at lade sig begrænse geografisk er fin. At have en tidsmæssig begrænsning er også okay, men det går samtidig lidt imod min overordnede filosofi om at holde stress og fotografi adskilt.

For beskueren er det underordnet, hvorvidt jeg har brugt to timer, to dage eller to måneder på at få billederne i hus. Så hvis to timer giver anledning til sjusk, så ser jeg det som et klart minus.

Hvis vinteren byder på muligheden for nok en tur på kirkegården, bør valget stå mellem at sætte sort/hvid film i kameraet eller gå direkte efter motiver, hvor farverne spiller op mod hinanden, for at slippe for den hverken-eller oplevelse, en del af disse billeder efterlader hos mig.

Skriv et svar

