Flickr vs. Facebook

At publicere fotografier via Facebook tvinger mig til at tænke over historien bag de billeder, jeg deler med omverdenen.

Jeg gør mig som altid umage med teknikken, men sætter pris på, at responsen kredser om historien.

Flickr får mig mere eller mindre frivilligt til at fremhæve teknikken bag mine billeder – i tags, EXIF-data og sågar i billedbeskrivelsen fra tid til anden.

Og i min vurdering af andres Flickr-billeder indgår automatisk også en afkodning af de tilgængelige tekniske oplysninger.

Jeg skal ikke underkende den indsigt, Flickr’s meget synlige tekniske oplysninger giver, men efter 4½ år på sitet må jeg også erkende, at jeg som nysgerrig amatør nemt forfalder til at tillægge det alt for stor betydning, hvorvidt et billede er taget med et Mamiya eller et Bronica, på ISO 400 eller 800, på 100mm eller 135mm etc.

Men hvad er du mest nysgerrig efter?

  • Hvad min kone og søn ovenfor har øje på?
  • Om jeg har skudt på 24, 28 eller 35mm?
4 responses to this post.

  1. Udstyr er en fattig (men god) hjælp til det du gerne vil udtrykke. Var en flok gæs?

    Svar

    • Udstyr er bestemt godt, men personligt tror jeg, jeg har brugt lidt for lang tid på at nærstudere resultaterne fra nært beslægtede kameraer.

      Ingen gæs. Faktisk var der ikke noget særligt ved siden af huset på legepladsen. ;)

      Svar

  2. Jeg er helt enig med dig Morten. Det er en virkelig god og vigtig pointe, du her fremhæver.

    Tanken om målgruppe gør helt klart processen og metoden særegen for mig også. Nu publicerer jeg aldrig billeder direkte på FB, da jeg ikke vil miste rettighederne, men jeg linker fra FB til min blog eller andre steder, hvor jeg har mine billeder liggende. Grunden til at jeg ønsker at vise dem på FB er, som du selv er inde på, fordi jeg gerne vil fortælle en historie.

    Flickr er også noget helt andet for mig. Og jeg må indrømme, at jeg gennem det sidste stykke tid alvorligt har overvejet at lukke min konto, da jeg føler, at jeg ikke får noget ud af det længere… Det lyder måske lidt drastisk, men fejlen er helt klart min egen. Flickrbrugere har ofte fokus på teknik. Det kan jeg se på de fleste af kommentarerne til mine billeder. Det er helt ok – selvfølgelig – men Flickr kræver også en del af dig som fotograf; nemlig det at du er aktiv og bruger det som det sociale (foto-)netværk, som det er. Jeg skal her tilføje, at jeg har fået helt enormt meget ud af at bruge Flickr. Det er en god måde at spejle sig, få inspiration og spørge andre fotografer til råds.

    Samtidig kan jeg ikke rigtig altid blive så klog på, hvad Flickr egentlig er for en størrelse – sådan inderst inde. Kommentarer er oftest kun høflige og gode klap på skulderen, som er fantastiske at få, hvilket for mig helt afgjort gør, at jeg tænker på at publicere billeder, som har en vis standard. Men alligevel… det er nogle HELT anderledes billeder (98% i hvert fald), end dem jeg har på min blog eller portfolio.

    Grunden til at jeg har overvejet at lukke min Flickrkonto er nok, at jeg i grunden har vanskeligt ved at finde ud af, hvad jeg skal bruge den til. Og så er jeg også træt af at se på mine egne billeder, som efterhånden har ligget der længe…!

    At lukke kontoen vil i hvert fald tvinge mig til at skulle tænke på kun at publicere andre steder og dermed ikke få det frirum, som Flickr er med sine gode skulderklap. Men… måske vil det fremprovokere nogle spændende ting i den kreative proces og i mine billeders historier…? Hmm… det er ikke helt enkelt at tage den sådan beslutning.

    De overvejelser som du er inde på Morten, har de ført til, at du i dag tænker anderledes på Flickr? Eller har du hele tiden været klar over den forskel, som du nævner i forhold til f.eks. FB?

    Godt indlæg – tak fordi du deler dine tanker.

    /Nikolaj

    Svar

    • Tak for din udførlige kommentar til indlægget, Nikolaj! Jeg er glad for, at det har givet stof til eftertanke. :)

      Mit eget forhold til Flickr har bestemt ændret sig det sidste års tid. Tidligere stillede jeg ikke spørgsmålstegn ved, at jeg ville forblive betalende bruger i rigtig mange år fremover. Nu er jeg mere splittet;

      På den ene side ser jeg en stor værdi i at have udvalgte billeder samlet og organiseret derinde. Det giver mig mulighed for f.eks. at få overblik over højdepunkterne i min søns liv og at se, hvordan jeg over tid bruger en given optik eller et bestemt kamera.

      På den anden side ser jeg som sagt Flickr som et sted, der ansporer til et skarpt fokus på teknik. Og derudover oplever jeg, at sitet, bl.a. i kraft af Explore-funktionaliteten skaber et håb om enkeltstående storslåede fotografier, som der for mit vedkommende er ret langt imellem, skal man tro Explore-algoritmen. ;)

      At arbejde serielt med beslægtede motiver, som jeg gør her på bloggen har været et vigtigt skridt væk fra den hit-mentalitet Flickr på sin vis lægger op til. Det giver mig en dybere tilfredsstillelse at gå det mere i dybden med et motiv eller en teknik, som 12 eller 36 beslægtede billeder lægger op til.

      En af fællesnævnerne for Flickr og Facebook er for mig at se, at begge dele er oplagte steder at smide snører ud og linke til sin blog eller sit Portfolio, så folk kan vælge at se mere, hvis de vil. Præcis som du bruger Facebook.

      Derudover er Facebook unægteligt et sært sammensurium af hverdagsvisdom, beskeder om arrangementer, personlige beskeder og mere eller mere interessante links til dit og dat på nettet.

      Præcis som Flickr har Facebook en tendens til at sluge mere af min tid, end jeg egentlig har lyst til at afsætte, og jeg har derfor fortsat en begrænsning på 12 minutter dagligt hver aften efter 20:00 på begge sites for at mindske tidsspildet.

      Jeg forstår dine overvejelser omkring helt at lukke din Flickr-konto. Har det også at gøre med din relativt nye status som fuldtidsfotograf? Altså, at der kan være halvgamle Flickr-billeder, der aldrig var tænkt som en del af det portfolio, som potentielle kunder skulle vurdere dig på?

      Selv regner jeg med at forblive Flickr-abonnent indtil videre. Mest fordi jeg har lagt en del energi i at opbygge min photostream. Jeg lægger ikke megen energi i at være den store netværker derinde, og mine billeder får ikke stimevis af respons. Men en eller anden følelse af at festen derinde har toppet, kan jeg heller ikke frasige mig. :)

      Sondringen mellem at fokusere på historien og på teknikken var relativt ny i mit hoved, og jeg valgte at skrive om det, fordi muligheden for at øve mig i at fortælle visuelle historier er en af de mest positive ting, jeg endnu har haft at sige om Facebook, som jeg kun tøvende meldte mig til for under et år siden. :)

      Det blev et længere svar. Håber, du kan bruge det. ;)

      Svar

Skriv et svar

