Det handler om at være tryg


Illustration: Hvilket kamera ville du tage med i ødemarken?

Der synes at være konsensus om, at merprisen for et professionelt kamerahus til dels er en investering i pålidelighed; Kameraet skal fungere, når det virkelig gælder.

Selv som hobbyfotograf ser jeg en vis ræson i ikke at lade bekymringer om kameraets duelighed spænde ben for mine kreative tanker.

For hvem gider stå på en regnvåd Amager Fælled og frygte, at filmen kommer blank tilbage?

David vs. Goliat

I eksemplet ovenfor er det det lille kamera, der fortsat leverer varen. Drejehjulet bag på det store kamera er just stået af, så jeg ikke længere kan kompensere for kameraets bud på en god eksponering.

Det store er min kones kamera og Canons analoge topmodel. Et kamera indkøbt til at være hendes trofaste arbejdshest i mange årtier fremover.

Det lille fik vi smidt i nakken af en gavmild gentleman for 4-5 år siden, og det har overlevet flere ture ud i den barske natur uden at kny.

Pas på midterrabatten!

Kameraer til 500,- er det mest oplagt at erstatte med et lignende eksemplar.

Kameraer i prisklassen 8.000+ er oplagte at reparere, hvis og når budgettet tillader det.

Men en indkøbspris på 2.000 – 4.000 kroner placerer et kamera i samme prisleje som en autoriseret reparation.

Så valget mellem en reparation eller et chancekøb af et andet brugt kamera sætter min hjerne i selvsving disse mørke vinteraftener.

Har du input til dette dilemma er du mere end velkommen til at kommentere. :)

Reklamer

2 responses to this post.

  1. Guuuuud har I stadigvæk det aflagte! Årsagen til at det kan klare mosten er nok at det er hærdet. Et kamera der lever i beskyttede omgivelser bliver til et primadonna kamera. Kameraer skal ud og arbejde. Den lille model har jo haft en tur til den kinesiske mur i vinterblæs, fugtig jungle og kolde gletchere på New Zealand og sandfygning ved Rubjerg knude. Det er nok derfor det ikke brokker sig på en hyggetur på fælleden.

    Svar

    • Se, det forklarer jo, hvorfor det lille Canon EOS 500 bare bliver ved og ved! Det er jo kameraernes B.S. Christiansen. :)

      Pernille har nu også rippet en del film i mastodonten ovenfor, men det har aldrig fået den helt store tur ud i rough’en. Det må der gøres noget ved, når det er kommet sig over sine nykker. :)

      Svar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: