Struktur skal der til

Jeg er kommet godt fra start med mit appelsin-projekt! :)

Projektet får sin endelige form som en 58-siders bog i formatet 21×21 cm.

Jeg har valgt at påbegynde arbejdet med designet og layoutet af bogen tidligt i processen, så jeg hele tiden har et motiverende overblik over, hvor mange sider, jeg mangler at fylde ud.

For at få noget struktur på projektet har jeg valgt at koncentrere mig om tre typer appelsinbilleder:

  • Billeder, hvor lyset får lov at gengive appelsinen vidt forskelligt
  • Billeder, hvor appelsinen modificeres for at skabe variation fra billede til billede
  • Billeder, hvor appelsinen spiller en anden rolle i billedet end blot som appelsin


Eksempel #1: Lang eksponering af appelsin i en kasse. Det svage, bløde  lys giver appelsinen en næsten malerisk kvalitet.


Eksempel #2: En appelsin forsøgt repareret med søm.


Eksempel #3: Appelsinen gengivet som en tung jernkugle, der skaber ravage i det lille Lego-hjem. ;)

4 responses to this post.

  1. Posted by Jesper on 21. januar 2011 at 19:57

    Hej Morten

    Det er nogle spændende fotos. Man kan virkelig se, hvordan dine indledende strukturelle greb i virkeligheden slipper kreativiteten løs.

    Jeg kom til at tænke på en anden sjov sammenhæng, man kunne arbejde med appelsiner i. Når “appelsin” bliver brugt i ord, som beskriver, synonym, slang etc., fx at være “ikke helt appelsinfri” eller “appelsinhud” :).

    – Jesper

    Svar

    • Hej Jesper!

      Det er en rigtig god idé at tage afsæt i ord, der rummer “appelsin” i sig. Det havde jeg ikke selv tænkt på. :)

      Det glæder mig, at du kan lide disse første bidrag til projektet. Og ja, det er fedt at give sig selv lov til at fotografere noget så banalt som en frugt, fordi det fortærskede motiv tvinger én til at tænke nyt. :)

      Svar

  2. Posted by Anne on 6. februar 2011 at 19:53

    Hvor godt :)Din dejlige, skøre humor er da i hvert fald repræsenteret godt her – specielt de to sidste.
    Hvad med det fortærskede fotografudtryk: “Sig appelsiiiiin”? Der er da noget implicitagtigt over det, ik’?

    Svar

    • Tak skal du have, mor! :)

      På min mentale liste over mulige bogtitler figurerer “Sig appelsiiiiiin”, og der også et enkelt billede på min liste, hvor det kan komme i spil. :)

      Svar

Skriv et svar

