Om og om igen

Vejen til et tilfredsstillende resultat kan være lang og snørklet.

Det var i hvert fald tilfældet med mit seneste billede til appelsin-bogen.

Min grundlæggende idé var først baseret på at gennemlyse appelsinskiver med flash.

Et gennemsigtigt glasbord havde været optimalt, men i mangel af bedre fik jeg anbragt skiverne på en rist beklædt med bagepapir mellem to stole, så jeg kunne anbringe en flash nedenunder.

Resultatet blev det første billede ovenfor, men min umiddelbare tilfredshed med, at lyslægningen havde fungeret, blev afløst af min indre kritiske stemme:

  • De diagonale striber trækker ned!
  • Skiverne er sjusket og kedeligt anbragt i billedet!
  • Der der da alt for meget blus på flashen!
  • De røde, gule og orange farver er ikke så sexede, alligevel…

– Kan det fixes i Photoshop?

Billede nummer to er resultatet af ti minutters Photoshop, hvor jeg forsøgte at komme ovenstående kritikpunkter uden at lette måsen og gøre selve optagelsen om.

Jeg satte billedet ind i bogen og gik i seng med en nagende fornemmelse af, at det ikke var et billede, jeg ville være tilfreds med, når jeg en skønne dag står med bogen i hånden og skal leve med det i årevis fremover.

Tilbage til tegnebordet

Næste dag indså jeg, at jeg var gået i den velkendte fælde at tro succesen var reddet, fordi teknikken var lykkedes nogenlunde.

Men kompositionen haltede, og idéen med de blå toner var jo også bare en lemfældig oplevelse af, at hey, det ser da meget fedt ud…

En ny appelsin blev snittet i skiver og dernæst i halvmåner i jagten et mere interessant design.

Bagepapiret blev gjort fast med tape på stolene, og striberne fra risten var med ét ude af billedet.

Det umiddelbare resultat ses i billede nummer tre.

Endelig!

Farverne var min afgjort største anke, da jeg håbefuldt satte billede tre ind i bogen. De er for tæt på det naturlige uden alligevel at være det, og de gengiver bare appelsinen som uappetitlig.

At konvertere til sort/hvid bragte til gengæld fint frugtkødets struktur frem, og gav et udtryk, der fik mig til at tænke på røntgenbilleder.

Så indtil videre er det denne version, der kandiderer til at komme med i den endelige appelsin-bog. :)

Dagens lektie

Det vigtigste, jeg har lært af denne oplevelse er:

  • Uden en klar idé om bærende komposition/kontrast/koncept har jeg nemt ved at forfalde til at tro, at billedet er vellykket fordi en ny og uprøvet teknik er lykkes.
  • Det føles ikke som en succes at rette op på et sløjt billede i Photoshop.
  • At have en trykt bog som det endelige output gør, at jeg gerne vil føle, at slutresultatet er omtrent det bedste, jeg kan få ud af den enkelte idé.
Skriv et svar

