Scanning i VueScan


Illustration: New Kodak Portra 400 (mellemformat) scannet i min flatbed scanner.

At scanne film har langt hen ad vejen været præget af for meget gætværk og for lidt konsistens for mit vedkommende.

Men nu har jeg endelig lært at tage styringen, når det handler om:

  • At høste flest mulige data fra negativet under scanningen
  • At korrigere farverne i det rå scan

Jeg bruger følgende:

Mine to heureka-oplevelser:

  • Histogrammet i VueScan, der sikrer optimal datahøst i første hug: Lær hvordan
  • Curves Eyedropper i Photoshop, der definerer sort, gråt og hvidt: Bliv klogere

At se det rå scan komme til live uden farvestik er en stor lettelse efter at have scannet på lykke og fromme i årevis.

Og endelig giver det mig en vished om, at det faktisk gør en forskel, hvilken type film, jeg vælger at sætte i kameraet, frem for at hver emulsions særlige karakteristika udviskes af et lemfældigt workflow.

Skriv et svar

