Sker der noget?

En ny overvejelse, der er ved at finde vej ind i min tankestrøm, før jeg tager et billede, er:

Sker der noget i dette billede?

Hvis svaret er nej, spørger jeg mig selv:

Kunne der ske noget i dette billede?

Det lyder banalt, og det kan overraske mig selv, at det har taget årevis, før denne overvejelse for alvor er kommet i spil.

Med mindre der er tale om abstrakte motiver, hvor æstetikken er det bærende i et billede, tror jeg, at det som beskuer er nemmere at synes om billeder,  der illustrerer en hvilken som helst handling frem for et statisk billede uden handling, som eksempelvis dette:

Kan man ligefrem være firkantet og påstå, at der er en proportionel sammenhæng mellem mængden af tanker, beskueren gør sig og tilfredsstillelsen ved den oplevelse, billedet giver?

I dette eksempel kunne beskueren om det nederste billede tænke:

  • Uhm, kokostoppe…!
Om det øverste billede, kunne beskueren tænke:
  • Uhm, kokostoppe…!
  • Hov, der er en hånd, der snupper én.

Noget siger mig, at dette ekstra lag, altså handlingen, fængsler blikket et splitsekund længere og dermed giver beskueren en rigere oplevelse.

Når jeg gennemser mine billeder gennem årene, er der mange, der vil have nydt godt af et handlings-element, så også derfor vil jeg have det med i mine overvejelser fremover. :)

Skriv et svar

