At fotografere med løs hånd

Hvor meget jeg end holder af at fotografere i serier eller sågar større projekter, så er risikoen, at selvdisciplinen og det stramme fokus kommer på tværs af det spontane og hurtige fotografi.

Jeg ønsker at give plads til begge dele og tillade mig selv de hurtige registreringer, hvor hjertet får lov at trumfe hjernen i sekunderne før optagelsen.

I et forsøg på at fremme denne spontanitet har jeg monteret en Holga-optik på mit Canon-kamera.

Med fast brændvidde, fast blænde 8 og et deraf nærmest ubrugeligt,  mørkt søgervindue er der ikke meget teknik tilbage at bekymre sig om i optageprocessen.

Platik-optikkens begrænsede skarphed tvinger mig til at vurdere billedets succes på andre præmisser end, hvorvidt skarpheden ligger, hvor den skal.

En sidste ubestridt fordel over mit klassiske Holga-kamera, er at det ikke koster 7-8 kroner at trykke på udløseren, hvilket også er befordrende for spontaniteten. :)

Skriv et svar

